Souboj Titánů

V řecké mytologii jsou Titáni potomky matky Země (Gaie) a boha nebes (Uran). Měli nesmírnou, až magickou moc a dali základ celému dalšímu antickému božstvu. Titáni měli nejen nesmírnou sílu, ale Řekové věřili, že ovlivňují běh světa. Vyzvedávali hvězdy na nebe, ovládali paprsky světla, vládli světovým stranám i času. V českém záchranářství nyní také nastal čas, kdy souboj s přírodními živly a velkými katastrofami pomůžou zvládnout Titáni. 

Vpolovině října došlo k naplnění snů mnoha zkušených profesionálů v záchranářství. Dvě průlomová speciální cisternová zodolněná hasící vozidla byla odevzdána do užívání Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR. Na vývoji unikátního konceptu se podílela celá řada odborníků z řad HZS ČR a realizace je výsledkem spolupráce dvou úspěšných českých firem TATRA TRUCKS, a.s. a THT Polička, s.r.o..
Do výbavy Záchranného útvaru HZS ČR tak přibyla další speciální technika. Jedná se totiž o cisterny v modifikaci, jaká nemá v České republice obdoby. První veřejná premiéra vozidel proběhla dne 28.10.2018 na slavnostní přehlídce u příležitosti oslav výročí založení republiky. O technické detaily a výjimečné řešení těchto novodobých titánů se s námi podělili profesionálové ze Záchranného útvaru HZS ČR a odborníci ze společnosti TATRA TRUCKS, a.s.. O tom, že se jednalo o velkou výzvu stran výroby i implementace jednotlivých specialit ve vybavení není sporu a my Vám přinášíme pár velmi zajímavých detailů.
RESPEKT A SÍLA
Cisterny zaujmou již na první pohled impozantními rozměry (délka 11 m), ale i respekt budícím vzhledem a výjimečnou pohyblivostí i v náročném terénu. CZS 40 Titan jsou vybavené vodou chlazeným šestiválcovým motorem Cummins ISM500 o výkonu 373 kW a plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným hydrodynamickým měničem.
Sestava je doplněna o setrvačníkový pomocný pohon, který umožňuje chod požárního čerpadla nezávisle na otáčkách motoru (pump&roll).
Podvozek TATRA T815–7M0RC1.371 je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneu-
matik. Třetí a čtvrtá náprava jsou do rychlosti 30 km/h řízené na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních, co umožňuje lepší mobilitu vozidla a zmenšuje vnější průměr otáčení na 22 m. Všechna kola jsou osazena pneumatikami velikosti 16.00, R20. Centrální dohušťování všech pneumatik je ovládáno dálkově přímo od řidiče.
O pohon automobilu se stará vodou chlazený řadový šestiválec Cummins s objemem 10,8 l a výkonem 373 kW, který přenáší točivý moment ke všem osmi kolům za pomocí plně automatické převodovky Allison s hydrodynamickým měničem.

UNIKÁTNÍ ŘEŠENÍ KABINY
Nezaměnitelný charakter vozidlům dávají v tomto řešení použité vojenské kabiny odolávající balistickým a výbušným hrozbám podle armádní standardizační dohody STANAG. Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Tato kabina je schopna ochránit posádku proti explozi protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. Kromě mohutné konstrukce kabiny jsou v oknech použita speciální zodolněná pancéřová skla, která jsou navíc chráněna venkovními mřížemi. Kabina je hermeticky uzavíratelná pomocí těžkých vzduchem ovládaných dveří, přetlakové a vybavené filtroventilací, která dokáže ochránit posádku před nebezpečnými látkami. Uvnitř kabiny se navíc nachází čidla pro kontrolu hladiny kyslíku a oxidu uhličitého a rovněž izolační dýchací přístroje, které lze využít jak v kabině, tak při nouzovém opuštění vozidla.
OCHRANA DO POSLEDNÍHO DETAILU
Chráněna však není jen kabina, ale i podvozek a nástavba cisteren. Rozvody vzduchu jsou vedeny převážně v kovových trubkách. Veškeré nekovové rozvody vzduchu, elektřiny a hydrauliky v podvozkové části jsou opatřeny ohnivzdornými návleky a podvozek je kompletně zakrytován a chráněn proti mechanickému poškození. Jak pneumatiky, tak nástavbu lze skrápět vodou pomocí sady trysek rozmístěných po obvodu cisteren. Dalším ochranným prvkem jsou pak automatická hasicí zařízení, jež jsou schopna v případě potřeby uhasit motorový prostor.

ŘEŠENÍ PRO ZÁSAHY
Ochrana posádky a samotné cisterny ale není jediným cílem. Je jím i zásah samotný, na který jsou titáni dobře připraveni. V nástavbě, která tvoří s kabinou jednu linii, jsou zabudovány: nádrž na vodu s objemem 12 000 l, čerpadlo s výkonem 4 000 l/min, teleskopický stožár s kamerou, lafetová proudnice a požární příslušenství. Jak stožár s kamerou, tak střešní lafetová proudnice jsou v transportní poloze schovány v útrobách nástavby a chráněny střešními poklopy. Během transportu tak nehrozí mechanické poškození těchto zařízení a rovněž se nenavyšuje celková výška automobilu (3,3 m).
Střešní otočná lafeta ALCO APF 3 má maximální průtok 4 000 l/min a lze ji ovládat přímo z kabiny posádky. Kromě směru a úhlu natočení má obsluha k dispozici ovládání průtoku a tvaru vodního proudu. Střešní lafetu doplňuje druhá (ALCO APF 2), umístěná na předním nárazníku vozidla. Ta disponuje stejnými funkcemi jako střešní lafeta, jen maximální průtok je poloviční. Nárazníkovou lafetu je navíc možno vybavit nástavcem pro aplikaci pěny. Pěnotvornou směs je v takovém případě nutno k cisterně dopravovat pomocí hadic z externího zdroje.
Posledním vodou napájeným zařízením je soustava trysek rozdělená do dvou větví, z nichž první zabezpečuje skrápění a ochlazování pneumatik a podvozku a druhá kabiny a nástavby cisterny. K požárnímu zásahu lze rovněž využít po jednom výstupu B75 na obou bocích automobilu. Nádrž, která je vybavena automatickým systémem regulace hladiny, lze plnit pomocí tří hrdel B75 umístěných na zádi vozidla.

ŘÍZENÍ ZÁSAHU A PŘENOS DAT
Cisterna je vybavena celkem šesticí kamer. Čtyři z nich jsou určeny především řidiči ke sledování situace v okolí vozidla a pátá je umístěna na střešní lafetě, čímž poskytuje obsluze přehled o směru jejího natočení. Tyto kamery jsou určeny pro použití ve dne i v noci. Obrazy z výše uvedené pětice kamer jsou trvale zobrazeny na centrálním 13“ monitoru.
Řidič, velitel i obsluha nástavby si je však mohou zobrazit i přímo u sebe na tabletu či ovládacím panelu. Každý člen posádky tak například může sledovat obraz z jiné kamery.
Poslední kamera je umístěna na teleskopickém stožáru a lze ji z nástavby vysunout do výšky přes 5 metrů nad zem. Díky možnosti otáčení o 360°, naklápění a funkci zoomu s ní lze sledovat celé blízké i vzdálenější okolí vozidla. Kamera navíc plní funkci termokamery a poskytuje tak obsluze důležité informace např. pro účinné nasazení vodních proudů.
Součástí vybavení je i laserový dálkoměr, díky němuž lze měřit vzdálenost od zobrazovaných objektů. Instalované paměťové zařízení umožňuje ukládat záznam z kamery pro pozdější využití. Díky LTE modemu je možno obrazy z veškerých použitých kamer přenést i na libovolné zařízení s přístupem k internetu. Důležitá obrazová data je tak možno sledovat a vyhodnocovat například ve štábu velitele zásahu.
VŠE PRO OBSLUHU JE V KABINĚ
V kabině posádky, kterou tvoří řidič, velitel a obsluha nástavby, se nachází veškeré ovládací prvky a není ji tak nutné během zásahu vůbec opouštět. Většinu funkcí nástavby lze ovládat ze všech tří sedaček obsluhy, čtvrté sedadlo je určeno pro nouzovou evakuaci. Nárazníková lafeta může být ovládána jak řidičem, tak velitelem, střešní lafeta a kamera na teleskopickém stožáru pak velitelem i obsluhou nástavby. Kromě ovládacích prvků v kabině nechybí ani výjezdový tablet pro velitele, digitální terminál a analogová radiostanice, GPS navigace a displeje zobrazující teplotu motorového prostoru a povrchu cisterny. Zároveň jsou zde umístěny izolační dýchací přístroje a ruční svítilny pro obsluhu vozidla a nouzový kyslíkový přístroj pro evakuovanou osobu.

VYUŽITÍ
Výše uvedené parametry a vlastnosti zodolněných cisteren je předurčují pro požární zásahy zejména v místech s očekávaným výskytem nevybuchlé munice či tlakových lahví, dále v chemických a petrochemických provozech, při odstraňování následků teroristických útoků, rozsáhlých přírodních požárech, nebo například při provádění průzkumu a monitorování v zamořeném prostředí. Jejich nasazení tak lze očekávat u obdobných událostí, jakými byly například exploze muničních skladů ve Vrběticích (2014), požár s následným výbuchem ve strojírnách v Poličce (2017), požár a výbuch automobilových cisteren v areálu skladu pohonných hmot v Loukově na Kroměřížsku (2018), výbuch v semtínské Explosii (2011), exploze a následný požár v areálu podniku Unipetrol v Litvínově (2014), požár lesa v Bzenci (2012) a další.

Redakce děkuje za poskytnutí
exkluzivních materiálů panu
pplk. Ing. Ivu Adámkovi
ze Záchranného útvaru HZS ČR
a společnosti TATRA TRUCKS a.s.

foto: archiv Záchranného útvaru HZS ČR a společnosti TATRA TRUCKS a.s.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.