O velmi neobvyklém autě a velmi úspěšné iniciativě dobrovolných hasičů
V létě tohoto roku se menší městečko Erkrath se 47 000 obyvateli během pár hodin proslavilo doslova po celém Německu, rozhodně však u všech profesionálních i dobrovolných hasičů. Po měsících utajovaných příprav totiž bylo představeno zásahové vozidlo ve velmi neobyčejné růžové (Magenta) barvě. Jak vznikl neobvyklý nápad a k jakým účelům kromě výjezdů k zásahům auto bude sloužit, nám řekli přímo příslušníci erkrathského hasičského sboru.
„Máte i růžové přilby?“, to je asi nejčastěji zodpovídaná otázka kluků a holek, kteří patří k velkým fanouškům místních hasičů. Od jistého času počet fanoušků nejen z řad dětí, ale i dospělých, dramaticky narostl. Postaralo se o to absolutně nejoblíbenější zásahové hasící vozidlo ve městě v barevném provedení Magenta. Auto je hlavním komunikačním prostředkem kampaně „Na očích“ (Augen auf). Představení kampaně a slavnostní odhalení tohoto neobvyklého vozidla proběhlo již koncem června. Přípravy na představení vozidla, ale i na celou osvětovou kampaň samozřejmě trvaly daleko déle.
OD NÁPADU K REALIZACI
Guido Vogt, náčelník místních hasičů, se svým týmem již dlouho plánoval promo kampaň ke zdůraznění významu práce a poslání dobrovolných hasičů ve městě. Původní inspiraci pro neobvyklou barvu vozidla získal v článku o barevných hasičských vozidlech v zahraničí. Když svůj nápad konzultoval s kolegy, většina z nich se domnívala, že výrazná barva způsobí příliš vášnivé diskuze. „To je přesně to, co bychom potřebovali,“ prohlásil tehdy Vogt a od rozhodnutí k realizaci pak již nebylo daleko.
Prvním krokem při volbě takto odvážné barvy muselo být důsledné studium vyhlášek a norem upravujících značení hasičských vozidel. Technicky vzato, německá legislativa nikde nemluví přesně o tom, že hasičské auto musí být červené. Naopak velmi jednoznačně pouze přikazuje, aby vozidlo bylo jednoznačně rozpoznatelné a identifikovatelné jako hasičské vozidlo. Pan Vogt přiznává, že se s představiteli města domluvili nejen na utajení veškerých příprav, ale především na opatření, že vozidlo bude výrobcem vyhotoveno ve standardizované červené barvě, ale na základě výjimky budou mít hasiči možnost objednat polep vozidla v netradiční výrazné růžové barvě. Pak se mohli již všichni soustředit na to, aby barva vozidla také splnila svůj účel.
NA OČÍCH
Poselství kampaně by mohlo být vzorem pro mnohé dobrovolné hasiče i v naší republice. Její podstatou je upozornit veřejnost na to, že práce dobrovolných hasičů pro obec a region vůbec není samozřejmostí. Mnozí příslušníci vykonávají svou náročnou profesi a pak všechen volný čas, často i na úkor rodiny a svých zájmů, věnují pomoci spoluobčanům v kritických situacích. Obrovský díl práce odvádějí hasiči i v prevenci vzniku požárů, zdravotnické a hasičské osvětě a ve výchově mladé generace. Přesto častokrát lidé považují práci hasičů za samozřejmost a stěží vnímají, kolik energie, nadšení a zápalu do ní příslušníci místního sboru vkládají.
Komunikační linii kampaně tvořil kolektiv 9 nadšenců ze sboru, včetně externích odborníků. „Chtěli jsme, aby nás bylo prostě vidět. Všude, kam přijedeme. Abychom působili rozruch. Aby se za námi lidé po celém městě otáčeli. Aby o nás mluvili, přemýšleli o tom, proč jsou najednou dobrovolní hasiči jiní, aby také přemýšleli, jestli by nebylo dobré se ke sboru přidat. Zkrátka a jednoduše, abychom byli „NA OČÍCH“, dodává náčelník sboru. Příslušníci sboru již pár týdnů předem prostřednictvím webových stránek a Facebooku upoutávali pozornost města smělými a překvapivými tvrzeními „MY NA TO MÁME“ a „NA CO?“
UTAJENÍ NADE VŠE
Další přípravy připomínaly spíše špionážní thriller: aby bylo překvapení úplné, bylo nutné vzhled auta utajit také před členy sboru. Tvůrci kampaně se tedy s firmou Magirus domluvili na přesném termínu předání vozidla, které proběhlo, ale vůz byl dále převezen k firmě realizující polep vozidla. Svým kolegům pak tak trošku „mlžili“, že auto prý nemohli převzít kvůli drobné závadě. V konspiraci pokračovala i firma na polepy, která v běžných otvíracích hodinách důsledně skrývala vozidlo pod plachtami. V noci před tiskovou konferencí převezl malý kolektiv hasičů auto na stanici a opět jej pečlivě ukryl pod plachtu.
PREMIÉRA
Uváděcí konference kampaně se účastnilo 200 zvaných hostů a představitelů médií a po zveřejnění prvních fotografií na Facebooku začal ten pravý „frmol“. Reakce a překvapené ohlasy přišly již po dvou minutách od zveřejnění prakticky ze všech koutů Německa. Od pátku do pondělka přibylo 640 000 kliknutí na stránku. Poté, co stránku sdíleli hasiči v Hamburku, přibylo dalších 300 000 shlédnutí.
Náčelník Vogt přiznává, že takový ohlas ani ve snu nečekal. Ale hned si také uvědomil, že vlastně přesně tohle chtěli. Zatraktivnit čestné poslání dobrovolného hasiče v očích veřejnosti. Proto je popularita nezaskočila, ale naopak vybudila k mnoha dalším akcím nad rámec připravené kampaně. S růžovým miláčkem se účastnili mnoha propagačních jízd, dnů otevřených dveří, dětských a juniorských prázdninových aktivit i zahájení školního roku. Velmi milé byly i návštěvy v domovech seniorů. „Dáváme zájemcům na mnoha místech možnost se s naším autem a našimi příslušníky fotit. Zejména děti to milují a my se domníváme, že nám v nich roste generace našich nových členů. Proto jsou děti a dětské kolektivy u nás vždy vítány,“ dodává náčelník sboru.
Spanilými jízdami však kampaň nekončí. Sbor připravil také internetovou soutěž postavenou právě na fotografiích široké veřejnosti s jejich nevšedním autem. Celkově je projekt nesmírně zdařilý a propracovaný a celý sbor se ním proslavil. Také výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. „Již pár měsíců zaznamenáváme zvýšený zájem o práci v našem sboru, především z řad mladé ekonomicky aktivní generace. Jedním z důvodů, který zájemci o vstup uvádějí je, že je prý s námi zábava“, říká jeden z příslušníků sboru. „My jim však obratem odpovídáme, že zábava končí ve chvíli, kdy jde o životy a zdraví našich spoluobčanů“.
JAK SE VEDE MAZLÍKOVI
Naše povídání nemůže skončit bez toho, aniž bychom přiblížili pár dalších detailů: jedná se o Iveco Magirus FF 160 E30 6-ti válec o výkonu 290 koňských sil, vážící naprázdno 10,5 tuny, v plné výbavě s nákladem 16 tun. Ve výbavě vozidla je cisterna o objemu 1600 litrů, další na 200 l pěnidla, bohatá výbava pro technickou záchranu a vyprošťování, ale i AED, vak s kompletním setem pro první pomoc a přenosným transportním lehátkem.
Hadice jsou samozřejmě růžové. Na objednávku je dodali výrobci (také v utajení). Firma Magirus darovala také zásahové přilby v růžové barvě. A drobnost na závěr: že se hasiči v sousedních vesnicích popichují a soupeří, je známý fakt asi na celém světě; proto hasiče z Erkrathu velmi pobavilo, když se dozvěděli, že hasiči ze sousedního městečka obarvili jednu zásahovou přilbu také na růžovo, nápadně ji umístili u vchodu na stanici a nalepili na ni lístek “Použít pro zásahy v Erkrathu“.
Připravila: Jana Bradáčová
Za laskavou pomoc a podklady redakce děkuji panu Guido Vogtovi, náčelníkovi FF ERRKRATH
Diskuze a případné otázky směřujte prosím na redakční mail.
Rádi je předáme.
Foto: Archiv FF ERKRATH