Airboat Search and Rescue – nově ve výbavě záchranářů?

Již na začátku roku 2017 mělo premiéru nové záchranářské plavidlo AIRBOAT. I když na první pohled vypadá jak vystřižené z Bondovky, ve skutečnosti se nejedná o vznášedlo, jak jej mylně označují laici. Jde o speciální obojživelné plavidlo s minimálním ponorem, které je určeno pro Rescue jednotky k záchraně při povodních, bažinách, ledu, neprostupném říčním toku a všude tam, kde plavidlo poháněné lodním šroubem již selhává a není schopno se pohybovat. Při testech na stojaté vodě i říčním toku dosahoval rychlosti až 80km/hod a to v plném obsazení, což je 8 lidí. Název plavidla pochází ze zkratky anglických slov Airboat Search and Rescue a číselné označení v tomto případě označuje kapacitu plavidla. 

Plavidlo není vznášedlo a pohybuje se silou motoru a třením po speciálním kluzném polymeru ve spodní části trupu. Je nutné dodat, že toto plavidlo je certifikováno pro evropské záchranné složky a plavbu na vodě. Nikdy nebude splňovat parametry pro rekreační plavbu a to zejména pro velikou hlučnost tlačné vrtule v zadní části plavidla, která je spojena s 400 koňovým motorem.
To z něj dělá ojedinělého pomocníka ve všech oblastech záchrany hlavně při povodních a také záchrany z ledu.
RESCUE CVIČENÍ Ledy na přehradě Lipno ukázaly, jak velké uplatnění může takto konstruovaný člun mít. O jeho využití již uvažují profesionální jednotky hasičského záchranného sboru v České republice a v Polsku. S velkým ohlasem se dovozci setkali také u vojska a policie.

URČENÍ
Určeno výhradně pro PROFESIONÁLNÍ záchranné složky jako záchranné a evakuační plavidlo při přírodních katastrofách. RESCUE AIRBOAT ASAR 8 je záchranné plavidlo složek záchranného sboru a je určeno pro rychlou přepravu osob záchranářského týmu na dlouhé i krátké vzdálenosti na ledě, bahnu, pevném povrchu (louka, pole asfalt, beton) a vodě. Plavidlo je určeno pro extrémní situace, kdy je vodní tok silně znečištěn plovoucími předměty, je neznámý stav vodních cest, případně je nutné provozovat plavidla v zatopených částech měst, nebo rozlehlých bahnitých plochách pro veškerou možnou techniku nedostupných a při jiných obdobných situacích.
Umožnění takovéhoto provozu plavidla je díky pohonné jednotce a kormidelním listům umístěným nad vodní hladinu – jedná se vzdušnou tlačnou vrtuli umístěnou v zadní části plavidla. Kombinovaný pohyb plavidla po vodě i po suchu je vyžadován záchrannými složkami, právě při povodních a živelných katastrofách. Plavidlo proto využívá proudu vzduchu z tlačné vrtule skrz listy kormidla ovládanými vůdcem plavidla.

POHONNÁ JEDNOTKA
Pro pohon plavidla je nyní použita motorová jednotka PCM Levitator 380Hp. Plavidlo může být osazeno jinými typy motorů do maximální 550 Hp.

PŘEPRAVNÍK
Airboat Asar 8 má samonakládací schopnost, znamená to, že vlastní silou dokáže najet na speciální přepravník i na souši. Zvláštní pozornost zaslouží také vyložení záchranného plavidla, které je možno provézt pouze jedním technikem, zvednutím speciální kladky pomocí integrovaného navijáku.


PROFESIONÁLNÍ ZÁCHRANNÉ PLAVIDLO AIRBOAT SEARCH AND RESCUE ASAR 8
SPECIFIKACE
malé plavidlo s kapacitou 8 osob, které po vodě a jiných površích klouže po speciálním kluzném polymeru
nulový poloměr otáčení v jakémkoliv terénu
výborná stabilita při záchraně i při jízdě
vysoká dosahovaná rychlost
nepřekonatelný k evakuaci při povodních, na zamrzlých i tajících vodních plochách a v bažinách
sklopná přední rampa pro usnadnění nákládání nákladu, vozíčkáře na palubu a nebo záchranu tonoucího přímo
na vodní hladině
možnost jízdy po souši – beton, asfalt, tráva, šotolina
měnitelný kluzný polymer
na spodku lodi
vynikající a přesná řiditelnost na souši tak na vodě
samonakládací schopnost
na přepravník, na souši

Vozík nemusí být ponořený do vody jako při nakládaní ostatních „obyčejných„ plavidel.
(speciální přepravník je součástí lodi).


Info: www.asar.cz
autor projektu: Radovan Jašíček

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.