Moře si každý z nás, záchranáře nevyjímaje, spojuje spíše s dovolenou a relaxací. Profesně máme s problematikou lodních požáru málo zkušeností, proto jistě neuškodí si události podobného rozsahu připomenout.
Hamburk je třetí největší přístav v Evropě. Je významným obchodním uzlem a do doků připlouvají velké kontejnerové lodě a tankery. Před dvěma lety se zde odehrál jeden z nejnáročnějších zásahů, především z hlediska dosažitelnosti a technické náročnosti zásahu. O zásahu našim německým redakčním kolegům poreferoval šéf hamburských hasičů, pan Klaus Maurer.
Dne 1. září 2016 v hamburském přístavu vypukl požár 300 metrové kontejnerové lodě. Hasiči likvidovali požár oxidem uhelnatým a pro uhašení celkem spotřebovali 65 000 litrů pěniva. Zápas hasičů s ohněm trval 83 hodin a zařadil se do novodobé historie Německa jako historicky druhý největší zásah moderní historie.
Když jsou hasiči v miliónové německé metropoli přivoláni do přístavu pod kódovací zkratkou “FEUWA5XY”, vědí již dopředu, že se nejedná o nic jednoduchého. Kódovací zkratka totiž v němčině znamená Oheň/Feuer (FEU) na vodě/Wasser (WA). Když se k tomu přidá ještě 5. stupeň poplachu ze šesti, přítomnost neznámých chemických látek (X) a ohrožení lidí (Y), je téměř jisté, že se jedná o pořádný malér.
První výzva na linku tísňového volání zaznívá ve 12.47. Vzápětí se rozdrnčí téměř všechny telefonní linky v centrále. Nad přístavem poblíž mostu Köhlbrand mezitím narůstá obrovský oblak kouře. Hoří na palubě kontejnerové lodi “CCNI Arauco”, do provozu uvedené celkem nedávno, v roce 2015. Kontejnerová loď má délku 300 metrů, šířku 49 metrů a prostor pro 9 000 standardních kontejnerů.