Maličkost s obrovským přesahem
Mnozí si jistě pamatujete na obrovský požár německého rychlíku ICE koncem října 2018. Vlak hořel v plné rychlosti. Obrovskou hasičsko-záchranářsko-evakuační akci, ve které zasahovalo na 300 záchranářů, jsme publikovali v RESCUE reportu v minulém roce. Nyní již známe příčinu.
Po roce a půl od říjnové nehody rychlíku Intercity Express poblíž Dierdorf zveřejnili experti z Úřadu pro vyšetřování železničních nehod prvotní příčinu masivního požáru. Je až překvapivě banální.
Na počátku obrovského požáru v plné rychlosti byl totiž obyčejný nýt. Nekvalitní zhotovení a fixace nýtu vedla k jeho rozvolnění a nechtěnému pohybu centrální tzv. torzní tyče v hlavním tranformátoru, která následně praskla. Tato tyč drží jednotlivé komponenty transformátoru pohromadě. Prasknutí torzní tyče spustilo kaskádu dějů, výsledkem byl obrovský požár.
Náhlé zvýšení tlaku v transformátorové nádrži, které s tím bylo spojeno, způsobilo poškození pouzdra přepěťové ochrany. Transformátorový olej vytékající v místě poškození vytvořil hořlavý aerosol, který se zapálil na oblouku způsobeném zkratem nebo velmi horkými součástmi v oblasti poškozeného pouzdra přepěťové ochrany. Následná tepelná energie pak vedla k požáru čelního vozu elektrické jednotky ICE III.
Vlak brzdil rychlobrzdou. Evakuováno muselo být na 510 cestujících, naštěstí pouze 5 z nich bylo lehce zraněno. Požár se rychle rozšířil do přepravní části vlaku. Poškozený vagon kompletně vyhořel a další byl těžce poškozen. Žárem ohně na místě požáru byly poškozené i kolejnice. Klíčová trasa spojující významná německá města a letiště tak byla na delší dobu vyřazena z provozu.
Záchranné a evakuační akce se postupně zúčastnilo na 300 záchranářů různých složek záchranného systému, včetně vrtulníků a těžké vyprošťovací techniky. Půl dne byla zastavena významná dálnice vedoucí souběžně s vlakovým koridorem. Škody se vyšplhaly do závratné výše 31 milionů EUR.
-red-
Foto: Hasiči Dreidorf