Zatímco skutečného patera již ve volné přírodě téměř nenajdete, počet těch záchranářských Pantherů na všech kontinentech utěšeně narůstá. Na Floridě hasiči na letišti v lednu převzali jubilejní dvou tisící vozidlo.
Jedno z vozidel má na sobě magické číslo 2 000 v objetí vavřínů, protože právě v této dodávce bylo na záchranářský trh uvedeno dvou tisící vozidlo. 13. ledna 2020 se uskutečnila na letišti Broward County’s Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL) ceremonie slavnostního předání dvou vozidel Panther HRT 6×6 včetně již tradičního obřadu „zatlačení“ vozidla do garáží místních letištních hasičů.
NEJPŘÍSNĚJŠÍ NÁROKY
Vozidla jsou pochopitelně adaptována na velmi rozvinutý a náročný trh amerického záchranářství a splňují všechna bezpečnostní, výkonnostní i ergonomické normativy NFPA (National Fire Protection Association) a FAA (Federal Aviation Administration). Splněním těchto kriterií se vozidla Panther pro místní letiště řadí k nejlépe vybavěným letištním speciálům na světě.
Jubilejní vozidlo se svým služebním dvojčetem, uvedené do provozu v Americe, je dodáno v provedení 6×6 s motorem Volvo Penta o výkonu 700 koňských sil. Zrychlení 39 tunového obra je z 0 na 80 km/h méně než 34 vteřin, maximální provozní rychlost je pak 115 km/h. Nízko položené těžiště vozidla společně s velmi pevným podvozkem dodávají vozidlu výjimečnou stabilitu a spolehlivost při řízení.
INTEGROVANÉ HASÍCÍ ZAŘÍZENÍ
Více než stoleté zkušenosti výrobce hasící techniky jsou zúročeny v plně integrovaném vysokovýkonném hasícím zařízení. K jeho charakteristikám patří velkoobjemová cisterna s výkonným čerpadlem o výkonu 7 950 l/min, kombinovaná i simultánním použitím pěny i vodního proudu. Systém je doplněný o dvě vysokovýkonné hasící děla – přední hasící a horní výsuvné rameno, oboje produkující až 4 550 l/min hasiva. Délka vodního proudu je až 85 metrů. Tato vzdálenost umožňuje práci v bezpečném odstupu od zdroje požáru. Hydraulické horní vodní dělo dokáže být zdviženo až do výše 16,5 m pro efektivní hašení z výšky.
Vozidlo je dále vybaveno tzv. probodávačem, umístěným na výsuvném hydraulickém ramenu, který umožňuje průnik pláštěm do interiéru letadla nebo zavazadlového prostoru. Jedním z dalších bezpečnostních prvků pro ochranu samotného vozidla je umístění hasících trysek pod zásahovým vozidlem, bránící vznícení vozidla při úniku provozních kapalin z letadla.
Na palubě zásahového vozidla se nacházejí hned 4 hasiva, m.j. 12 000 litrů vody, 1 500 pěniva, 250 kd práškové hasící směsi a cisterna s hasícím plynem Halotron. Prášková směs a voda, nebo směs vody a pěniva může být nasazena simultánně díky dvojité trysce. Pěnové hasivo může být aplikováno samostatně nebo přes bodák v horním ramenu.
Využití všech systémů je monitorováno a centrálně ovládáno z kabiny vozidla. Ovládací prvky jsou přehledně řazeny tak, aby mohly být obsluhovány z pozice řidiče nebo spolujezdce. Ovládání hasících děl je intuitivní, slouží k němu joystick s přesným převodem pohybů lidské ruky. Premiéra 2 000 vozidla Panther na jednom z nejrychleji rostoucích letišť Floridy je dalším z počinů globálně rostoucí firmy. Letištní
speciály Panther lze v současné době najít v 94 zemích na celém světě. Celé flotily jsou pak na velkých letištích celosvětového nebo kontinentálního významu, například ve městech New York, Dubaj, Singapur, Shanghaj nebo Frankfurt.
red-
foto – Rosenbauer International